Grčke ćufte, intuicija, prolaznost

„Ne nadam se ničemu, ne plašim se ničega. Ja sam slobodan“ – Nikos Kazancakis

kazancakisEkonomska kriza u Grčkoj, sa posebnim naglaskom na pad cena tamošnjih nekretnina ali i paklene vrućine u Srbiji, vratila mi je u sećanje davna maštanja o posedovanju malene kućice blizu peščane plaže na nekom od grčkih ostrva – Santorini, Rodos ili Krit. Zidovi od belog kamena, omalena terasa natkrivena suvim palminim granama i okružena mladim drvećem mandarina, plus mali letnji bar na plaži. A osećaj mira upotpunjuje prvi komšija – energični, gostoprimljivi Grk, poput filmskog Zorbe, optimističnog i uverenog da čovek, uprkos brojnim padovima, uvek treba da posmatra lepšu stranu života.
Roman “Doživljaji Aleksisa Zorbasa”, Krićanina Nikosa Kazancakisa uvrstila sam još u srednjoj školi u svoja omiljena filosofska dela, prevashodno kao snažnu priču o prijateljstvu, prihvatanju različitosti, o prolaznosti života i važnosti svakog njegovog trenutka. Glavni junak Aleksis Zorbas, kako je preimenovan Kazancakisov prijatelj Jorgis Zorbas, bio je stvarna osoba koja je pisca, kako je sam tvrdio, učila kako da voli život i kako da se ne boji smrti. Bio je pun životne energije, vođen intuicijom, i ubeđen da se odgovori, ukoliko postoje, ne mogu naći u knjigama već u samom životu, u strasnom odnosu prema svim blagodetima u njemu, bez nade i bez očekivanja. Oni koji su ga poznavali kažu da je bio otvorenih shvatanja, oštrouman i duboko intuitivan. Iz pera Kazancakisa, fiktivni Zorba oličava suštinu života u svim njegovim manifestacijama i ima i poseban zorbastav prema smrti: “Delaj kao da smrt ne postoji, ali delaj imajući je na umu svakog momenta!” I sam Kazancakis je tražio da mu na grobu na Kritu uklešu epitaf „Ne nadam se ničemu, ne plašim se ničega. Ja sam slobodan“.
Kazancakisov roman objavljen je 1954. u Atini, a deset godina kasnije, holivudski producenti rešili su da po njemu snime film stavljajući akcenat samo ono što može da razveseli publiku – razuzdan smeh Grka koji igra sirtaki ili ruši balvane, i tužnu ljubavnu priču. Uprkos tome, scenario su godinama odbijali gotovo svi značajni holivudski studiji, a nije bilo lako naći ni glumce. “Koga briga za starkelju koji vodi ljubav sa posrnulom i ocvalom zavodnicom”, reči su kojima je, prema jednoj od urbanih legendi, Bert Lankaster odbio ponudu da glumi u filmu reditelja Mihalisa Kakojanisa.
Međutim, temperament i odnos prema životu glavnog lika prihvatio je glumac meksičko-američkog porekla Entoni Kvin i tako našao svoje mesto pod suncobranom slavnih. Međutim, Kvinu kritika u početku nije bila naklonjena. “To je loš film. Osim uživanja u lepoti Krita, ova nategnuta produkcija razvlači se u beskraj. Ni Entoni Kvin, ni reditelj Mihalis Kakojanis nisu doneli ništa više od površne zabave”, napisala je kritičarka „Voga“ Elizabet Hardvik posle premijere „Grka Zorbe“. Nezaboravne sirtaki melodije za ovaj film o izazovima savremenog čoveka, posebno o pitanjima slobode, vere i duhovnosti, komponovao je Mikis Teodorakis.
Meni je ipak draži onaj Zorba iz romana, kosmopolita posle ratnog iskustva, sa ostacima čemera i sete u duši, ali pun vere. Isti taj je, prema sopstvenom priznanju, ratovao u Buggreek villagearskoj, podmetnuo požar u selu u kojem su mu prethodno spasili život. “Kad bi ti, gospodaru, znao šta sam za domovinu činio, kosa bi ti se od groze naježila. Klao sam, krao, palio sela, silovao žene i čitakeep-calm-and-dance-zorbave porodice uništavao. Zašto? Zato što su bili Bugari i Turci! Danas drugačije mislim, jer sam upoznao ljude. Obično kažem: Ovo je dobar, a ono zao čovek! Ne govorim: Ovo je Bugarin a ono Grk! Glavno mi je da li je taj čovek dobar ili zao. Jednog dana ćemo svi počivati u istoj zemlji…“ priča Grk Zorba. I kritički savetuje svom prijatelju: “Ti mi još govoriš o domovini! Ti veruješ u gluposti o kojima pišu te tvoje knjige… Dokle god bude domovina, čovek će biti zver, divlja zver… Ali ja sam se, hvala Bogu, oslobodio svega toga”!
Verovatno najbolji grčki romanopisac svoja sećanja na doživljaje i ideje Aleksisa Zorbasa završava time da je primio pismo od učitelja iz jednog sela kraj Skoplja, koji mu javlja „tužnu vest da je Aleksis Zorbas umro prošle nedelje“ i da je na samrti pozvao učitelja i rekao mu da njegovog „dobrog prijatelja u Grčkoj… čim umrem, obavesti da su mi svi točkovi do poslednjeg trena bili u redu”.
“Isto tako napiši da se ne kajem ni zbog čega što sam učinio, a da bi i prijatelju dobro u životu bilo, potrebno je da se jednom opameti. Učinio sam gomilu stvari u svome životu, ali sam ipak malo učinio. Ljudi moga kova bi morali živeti hiljadu godina“, poručio je Zorbas u svom testamentu.
Posle ovih poslednjih reči, pisac opisuje kako je Zorba bolestan ustao iz postelje i prišao prozoru. “Čvrsto se uhvatio za prozorski ram i gledao u daljinu preko planina. Onda je širom otvorio oči, pa se počeo smejati i na kraju rzati kao konj. Tako ga je uspravna, a uokvirena prozorom, pohodila smrt“.

I dok čekam priliku da se ispružim ispod suncobrana na peščanoj obali, danas spremam grčke ćufte u klimatizovanoj kuhinji.

cufte
Grčke ćufte

Sastojci:
1/2 kg mlevenog mesa
2 kašike maslinovog ulja
1 veza peršuna
100 gr rendanog sira
100 gr slanine
½ čaše belog vina
3 jaja
2 kašike paradajz pirea
so, biber, muskatni orašćić
ulje, brašno

Priprema: zorba1
U mleveno meso dodati maslinovo ulje, 1 jaje, peršun, polovinu rendanog sira, so i biber. Izmešanu smesu ostaviti da malo odstoji u frižideru. Skuvati dva jaja i izrendati ih, dodati naseckanu slaninu, preostali rendani sir i muskatni orašćić. Po jednu kašiku smese od mesa izravnati na dlanu, na sredinu staviti po kašiku smese od jaja, zatvoriti, napraviti kuglice, uvaljati u brašno i pržiti. U masnoću u kojoj su pržene ćufte (odvaditi višak ako treba) dodati vino i malo prokuvajte da ispari alkohol, pa dodati malo šećera i paradajz pire i ostaviti da se krčka dok se sos na zgusne.

Aς χορεψουμε!!!

B. Živančević

Ostavite odgovor

